Δημοσιογραφική Ομάδα

 

Σκέψεις του οργανωτή – υπευθύνου της δημοσιογραφικής ομάδας των Εκπαιδευτηρίων Μπακογιάννη, φιλολόγου, κ. Δασταυρίδη Αναστασίου …

Η δημοσιογραφική ομάδα προέκυψε μέσω δημιουργικού προβληματισμού και πολύωρου διαλόγου με τους μαθητές-μέλη αυτής. Συνεργαζόμενοι τα τελευταία τέσσερα έτη στα μαθήματα των αρχαίων ελληνικών από μετάφραση (γ΄ γυμνασίου), των αρχαίων ελληνικών (α΄ λυκείου), της αρχαίας ιστορίας (α΄ λυκείου) και των αρχαίων ελληνικών    ( β΄ κ΄ γ΄ λυκείου) μας δόθηκε η ευκαιρία να αναλύσουμε την προσφορά του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού καθώς και η δυνατότητα περιδιάβασης στην ιστορία του ελληνικού κόσμου από το μυκηναϊκό πολιτισμό ως τη σύγχρονη ιστορία. Καθ’ όλη την πνευματική αυτή ανοδική πορεία προς τη θέαση του πλατωνικού αγαθού, κοινός τόπος και μοτίβο αποτέλεσε η μελέτη της συμβολής εξεχουσών προσωπικοτήτων στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Φτάνοντας στο σήμερα και προβληματιζόμενοι για την ηθική κρίση που ταλανίζει το έθνος μας συμφωνήσαμε ότι η αναδιαμόρφωση είναι ανάγκη να ξεκινήσει από τα θεμέλια της κοινωνίας, από τους νέους δηλαδή και την προσπάθεια παροχής ειλικρινούς παιδείας και όχι απλής χρησιμοθηρικής εκπαίδευσης.

Ήταν κοινή λοιπόν η απόφαση να ξεκινήσουμε την αλλαγή από εμάς τους ίδιους. Συμφωνήσαμε δηλαδή να αναζητήσουμε εμείς τους σημερινούς ταγούς με την αντίληψη ότι είναι αναγκαίοι όσο ποτέ για να μας μεταλαμπαδεύσουν ιδέες, αξίες και ιδανικά ώστε να επαναφωτιστεί ο δρόμος μας. Παρατηρώντας τη δράση της «1ης γενιάς» δημοσιογράφων του σχολείου μας θεωρώ ότι ανταποκρίνεται απόλυτα και στις τέσσερις βασικές μαθήσεις όπως χαρακτηριστικά υποστηρίζει η Διεθνής Επιτροπή της UNESCO για την εκπαίδευση στον 21ο αιώνα. Σύμφωνα με την επιτροπή ο μαθητής πρέπει:

1.    Να μάθει να γνωρίζει: Ερχόμενοι σε επαφή με πνευματικούς ταγούς και εντρυφώντας στις μεταλαμπαδευθείσες ιδέες, οι μαθητές εφοδιάστηκαν με τα απαραίτητα εργαλεία κατανόησης και ερμηνείας όσων συμβαίνουν γύρω τους, ώστε να μην είναι απλοί θεατές εξελίξεων.
2.    Να μαθαίνει να πράττει: Η πράξη στη συγκεκριμένη δράση ερμηνεύεται ως διαδικασία προετοιμασίας και εκπόνησης ερωτήσεων και άσκησης εποικοδομητικής κριτικής στις απαντήσεις.
3.    Να μάθει να ζει με άλλους: Οι μαθητές αντιλήφθηκαν ότι μόνο μέσω της συνεργασίας και της συζήτησης θα προκύψει όφελος. Αντιλαμβανόμενοι ότι είναι οι ίδιοι τα κύτταρα ενός οργανισμού που ονομάζεται δημοσιογραφική ομάδα και ότι η πρόοδος του καθενός διέρχεται μέσα από την πρόοδο του συνόλου, καλλιέργησαν τη συνεργατικότητα αναπτυσσόμενοι τόσο κοινωνικά όσο και πολιτιστικά.
Συμπερασματικά και μετά την εφαρμογή των τριών βασικών μαθήσεων της UNESCO που προαναφέρθηκαν, ο μαθητής μαθαίνει να είναι και να υπάρχει. Σημαντική λοιπόν η συμβολή της ομάδας μας στην πληρέστατη διαμόρφωση ολοκληρωμένων, υγιώς πεπαιδευμένων και ηθικών προσωπικοτήτων. Και είναι καθοριστικό αυτό να επιτυγχάνεται από τη μικρότερη ηλικία, όπως χαρακτηριστικά προτείνουν τόσο ο Πλάτωνας στον «Πρωταγόρα» όσο και ο Αριστοτέλης στα «Ηθικά Νικομάχεια».

Αν παρόμοιες δράσεις οργανωθούν από πλήθος εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων τότε θα πραγματωθεί η «πνευματική συνάντηση» νέων και πνευματικών ταγών κάθε αντικειμένου, ώστε να επέλθει η μέθεξη, η ενεργοποίηση όλων των ασχολούμενων με το πνεύμα με στόχο την πνευματική αναγέννηση της χώρας που θα ξεκινήσει από κάθε σχολείο, από κάθε ναό γνώσης, θα νοηματοδοτήσει και ταυτόχρονα θα καθοδηγήσει την ηθική εξύψωση όλων.

Η προσωπική μου άποψη μετά τη διοργάνωση και διεξαγωγή αυτής της δράσης είναι ότι η καθόλου τιμητική για όλους εμάς τους «τροφίμους» της παιδείας κατάσταση αυτής δεν οφείλεται στους νέους, στους μαθητές μας. Δεν είναι η νεολαία του καφέ, της απάθειας, της τηλεόρασης, της έλλειψης δράσης, της έλλειψης ενδιαφέροντος. Είναι η νεολαία που δεν επιθυμεί πλέον το στατικό μάθημα, την παροχή άχρηστου ἐν πολλοῖς πλήθους γνώσεων με αποτέλεσμα την ημιμάθεια. Είναι η νεολαία που προβληματίζεται για το μέλλον της, η νεολαία που ταλανίζεται για το μέλλον της πατρίδας της, του κόσμου ολόκληρου. Κι αναζητά στηρίγματα, συμπαραστάτες, ανθρώπους που θα πιστέψουν στις δυνάμεις της, θα τις αφυπνίσουν ώστε να αναδιαμορφωθεί εκ νέου η πατρίδα μας με στόχο τη χάραξη ενός ευοίωνου μέλλοντος. Η αναδιαμόρφωση ωστόσο αυτή δε θα επιτύχει, ούτε πρέπει να τελεστεί διαγράφοντας και απαρνούμενοι το παρελθόν μας και τους μεγάλους δασκάλους αυτού. Οφείλουμε να στηριχτούμε στο μεγαλείο των θεμελίων μας και να εκτιναχθούμε προς την ηθική, πνευματική, κοινωνική και ως αποτέλεσμα την οικονομική αναγέννηση. Ερχόμενοι λοιπόν οι μαθητές σε επαφή με τέτοιους δασκάλους του παρελθόντος, παραδειγματίζονται, γιγαντώνεται η πίστη στην αντίληψη ότι το μέλλον τους ανήκει. Εμείς οι εκπαιδευτικοί οφείλουμε να μην αμφισβητούμε τη δύναμη του πνεύματος των παιδιών αρκεί να είναι καλλιεργημένο ορθά. Και η καλλιέργεια αυτή εναπόκειται στα δικά μας χέρια.

Στο σημείο αυτό οφείλουμε τόσο συνολικά η δημοσιογραφική μας ομάδα όσο και ο καθένας μας προσωπικά να ευχαριστήσουμε τον ιδρυτή των εκπαιδευτηρίων κύριο Νικόλαο Μπακογιάννη τόσο για την κάλυψη όλων των αναγκών της δημοσιογραφικής ομάδας, υλικών τε και πνευματικών, κυρίως όμως για την εμπιστοσύνη με την οποία περιέβαλε τη δράση μας από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας της ως τώρα που η πρώτη γενιά «δημοσιογράφων» περνά το κατώφλι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Στις 18 Οκτωβρίου του 2010…

Η πρώτη εμφάνισή μας στα δημοσιογραφικά δρώμενα έγινε με τη συνάντηση μας με τον πρώην πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Στεφανόπουλο στο γραφείο που διατηρεί ο ίδιος στο κέντρο της πρωτεύουσας.