ΟΤΑΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΕΦΤΑΣΑΝ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ…

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ κ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΚΟΥΛΑΪΔΗ

   Η δημοσιογραφική ομάδα των εκπαιδευτηρίων Μπακογιάννη μετά τη συνάντηση της με τον πρώην πρόεδρο της δημοκρατίας Κωνσταντίνο Στεφανόπουλο, επεδίωξε στη δεύτερη εμφάνισή της στα δημοσιογραφικά δρώμενα να φτάσει ως την ηγεσία του υπουργείου παιδείας. Οι πέντε μαθητές της Β΄ Λυκείου, Αρμπάρα Ρεβέκκα, Βαρυτιμίδου Δέσποινα, Κεχαγιά Χριστίνα, Μαντζαρίδης Άγγελος, Ξηνταράκου Αναστασία, ο υπεύθυνος και οργανωτής της ομάδας καθηγητής φιλόλογος κ. Δασταυρίδης Αναστάσιος καθώς και ο ίδιος ο ιδρυτής των εκπαιδευτηρίων κ. Μπακογιάννης Νικόλαος επισκέφθηκαν το υπουργείο και συναντήθηκαν με το Γενικό Γραμματέα αυτού κ. Κουλαϊδή Βασίλειο ο οποίος λόγω φόρτου εργασίας αφιέρωσε λίγο χρόνο απαντώντας σε ερωτήσεις των παιδιών. Να σημειωθεί ότι στη συνέχεια παρατίθενται οι απόψεις – δηλώσεις του κ. Κουλαϊδή αυτούσιες, άνευ σχολιασμού και αλλοίωσης.

   Ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου παιδείας δηλώνοντας γνώστης των απαιτήσεων της κάθε βαθμίδας της εκπαίδευσης καθ’ότι υπήρξε καθηγητής δευτεροβάθμιας το διάστημα 1980-1983 και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ως το 2008 σε ερώτηση μαθητή σχετικά με τις αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση απάντησε ότι λεπτομέρειες δε δύναται να δώσει καθότι αυτές θα ανακοινωθούν συνολικά ωστόσο από τη στιγμή της ανακοίνωσης ως την εφαρμογή αυτών οι μαθητές θα έχουν αρκετό χρόνο ώστε να προετοιμαστούν. Συγκεκριμένα η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να αρχίσουν οι αλλαγές από την Α΄ λυκείου του επομένου έτους και αν πράγματι ισχύσουν από αυτή την τάξη σε τρία χρόνια θα εφαρμοστούν οι αλλαγές στις εισαγωγικές εξετάσεις. Για περαιτέρω ενημέρωση προέτρεψε τους μαθητές να επισκεφθούν την ιστοσελίδα του υπουργείου παιδείας.

   Σε ερώτηση σχετικά με την ολοένα και αυξανόμενη εμφάνιση φροντιστηρίων ή παράλληλης παιδείας, όπως είχαν ονομαστεί επί υπουργίας Αρσένη ο κ. Κουλαϊδής απάντησε ότι δυστυχώς το κακό αυτό φαινόμενο δεν είναι ίδιον των τελευταίων ετών. Συνεχίζοντας δήλωσε ότι τα φροντιστήρια υπάρχουν γιατί η ελληνική οικογένεια θέλει για τα παιδιά της εξαιρετικές προοπτικές και γι’ αυτό φροντίζει ώστε να αποκτούν τα περισσότερα δυνατά εφόδια και μάλιστα ανταγωνιστικά, περισσότερα εφόδια δηλαδή από το παιδί του διπλανού τους. Συνεχίζοντας στην απάντηση του ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου παιδείας είπε ότι όσο καλό κι αν θα ήταν το σχολείο η οικογένεια θα έστελνε το παιδί της στο φροντιστήριο για να γίνει λίγο καλύτερο ακόμη. Προς επίρρωση της απόψεώς του έφερε ως παράδειγμα το Λονδίνο όπου ενώ το φροντιστήριο είναι άγνωστη έννοια, οι ελληνικές οικογένειες το αναζητούν για τα παιδιά. Καταλήγοντας συμπέρανε ότι δε σχετίζεται η ύπαρξη φροντιστηρίου με το σχολείο αλλά με τη νοοτροπία της οικογένειας η οποία επανέλαβε ότι στέλνει το παιδί της όχι για να μάθει περισσότερα μόνο, αλλά για να ξεπεράσει το διπλανό.

   Αρνούμενος ότι υπάρχουν καθηγητές της δημόσιας εκπαίδευσης οι οποίοι επαναπαύονται λόγω της ύπαρξης φροντιστηρίων επαίνεσε γενικά αυτούς λέγοντας ότι στην Ελλάδα σε αντίθεση με άλλες χώρες του εξωτερικού όλοι οι καθηγητές είναι απόφοιτοι πανεπιστημίου, ότι δουλεύουν με αυταπάρνηση, ωστόσο όπως σε όλες τις δουλειές έτσι κι εδώ υπάρχουν καλοί και κακοί εκπαιδευτικοί αλλά, όπως συνέχισε, το ποσοστό των καλών εκπαιδευτικών είναι πολύ μεγαλύτερο αυτού των κακών. Όλη όμως η νοοτροπία πρέπει να αλλάξει, αυτό που έχουμε χάσει, όπως είπε, είναι να θέλουμε να μάθουν τα παιδιά, όχι απλά να περάσουν στο πανεπιστήμιο, η νοοτροπία μας λοιπόν από βαθμοθηρική πρέπει να γίνει γνωσιοθηρική κι αυτό θα γίνει μόνο αν η οικογένεια πεισθεί ότι θέλει παιδεία άλλου τύπου. Το πλεονέκτημα που έχει η ελληνική παιδεία είναι ότι η οικογένεια στερείται για να μορφώσει τα παιδιά της, γεγονός που δε συναντάται σε κοινωνίες άλλων χωρών. Σε ερώτηση σχετικά με το αν και το κράτος στερείται για να μορφώσει τα παιδιά του, αν το ποσοστό δηλαδή του προϋπολογισμού που αφιερώνεται στην παιδεία είναι επαρκές ο κ. Κουλαϊδής δήλωσε ότι αυτό που θεωρείται σε στατιστικές ως ποσοστό εξόδων για την παιδεία δε λαμβάνει υπόψη του τις δαπάνες για τη σχολική στέγη, τις μεταφορές των μαθητών, το γεγονός ότι δίνονται σε κάθε φοιτητή 1000 ευρώ για στέγη σε περίπτωση σπουδών σε άλλη πόλη, το γεγονός ότι μαθητές και φοιτητές πληρώνουν μειωμένο εισιτήριο στις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες, ότι όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό και οι μαθητές έχουν δωρεάν είσοδο σε μουσεία και μια σειρά από άλλους παράγοντες που αν τους μετρήσουμε συνολικά το ποσοστό για την παιδεία δε θα είναι καθόλου χαμηλό. Η Ελλάδα πρόσθεσε είναι η μόνη χώρα στον κόσμο που παρέχει δωρεάν τα βιβλία σε όλους τους μαθητές όλων των βαθμίδων, όπως επίσης τόνισε και το γεγονός ότι δε δίνεται κανένα χρηματικό ποσό για δίδακτρα.

   Αναφερόμενος στα προγράμματα σπουδών πιστεύει ότι πρέπει να αλλάξουν γιατί παρέχουν ακαδημαϊκή μόρφωση αποκομμένη από την πραγματικότητα. Για το λόγο αυτό από την πρώτη δημοτικού φέτος το υπουργείο έχει αρχίσει πιλοτικά να εφαρμόζει καινούρια προγράμματα σπουδών εκφράζοντας την πίστη ότι η πρώτη λυκείου θα είναι πολύ διαφορετική. Σε ερώτηση σχετική με το αν τα άτομα που στελεχώνουν τις επιτροπές εκπόνησης προγραμμάτων είναι «καθηγητές τάξης» ώστε να γνωρίζουν τις ανάγκες μαθητών και μαθημάτων ο γενικός γραμματέας απάντησε ότι η στελέχωση αυτών γίνεται με συνδυασμό καθηγητών τάξης, που επελέγησαν μετά από δημόσια προκήρυξη του παιδαγωγικού ινστιτούτου, και πανεπιστημιακών καθηγητών που διαδραματίζουν το ρόλο του συντονιστή.

Οι ερωτήσεις των μαθητών, οι απορίες και οι αναζητήσεις σαφώς και ήταν περισσότερες ωστόσο ο φόρτος εργασίας του γενικού γραμματέα του υπουργείου παιδείας δεν επέτρεψε την περαιτέρω συνέχιση της συνέντευξης αυτής.